2013. november 24.

Esterházy Péter: Esti

Most akkor úgy lesz, hogy előbb kicsit méltatlankodok a kategorizáláson, aztán mondok valamit a könyvről is, majd – nem. inkább most – lebeszéllek arról, hogy egyáltalán ezt olvasd a könyv helyett, úgyhogy íme: jobb lenne , ha elolvasnád, mert mégiscsak ezt én gondolom róla, az meg milyen már, hogy mondom : Jó! Te meg elhiszed. Vagy nem. Meg amúgy is, a végén beszólok, úgyhogy nyugodtan lapozz, ha nem szereted a realityt. 

(egyoldalú párbeszéd olyan mint a csendőrpertu, csak itt nem repül a nyomatékosító pofon.) 
És akkor mondom (aztán majd még mondok valamit, de azt csak úgy kiegészítésként és irányítottan) 
Most már tényleg mondom. 
Az a baj a posztmodernnel, hogy nincs. Olyan értelemben nincs, ahogy azt beszűkítik manapság kötelező szavakra, elemekre. Van inkább irodalom. Jelen esetben kortárs. (ez legalább a keletkezésével időarányos lejegyzése pillanatában mindig igaz, kortól, korszaktól, rendszertől, nyilvános lófaszozástól, papírfejű csecsemőktől ésatöbbi… függetlenül vagy éppen azért.) Azirodalomcimkebiztosok nehéz helyzetben vannak, ahogy halad a kor. Várom mikor fog kiagyalni egy irodalomrapper valami olyan jólhangzó címkét, mint pl. az a szerencsés kimódoló, akinek a rokokó vagy klasszicista szó jutott. Ezeknek van egyfajta zeneisége, táncolni lehet rá , na de arra micsoda kockabreaket lehet botladozni, hogy posztmodern vagy retrospektív. Ugye? 
Miért is mondom ezt? Mert itt van Esterházy és az Ő Estije. (megjegyzés: ezzel a címmel ma csak Ő írhat regényt! egyrészt a neve, másrészt csak.)Teljesen mai. Úgy mint ember- (esetenként kutya-, némileg halott-, sötöbö) világ és úgy mint hommage á Kosztolányinak. Szépen lerángatta azokból a magasságokból a figurát, ahol a rárakódott patina miatt már érinthetetlenné tud szellemülni és ezáltal elérhetetlenné, ami egyébként attól él, hogy köztes terünkben megfoghatóvá válik. Úgy tette ebbe a világba, hogy nem szakította ki abból . Úgy olvasztotta bele magát(figyelem nyelvi játék! igen Magát is kedves olvasó), hogy nem túrta ki belőle azt(azokat) aki(k) eddig benne laktak. 
És akkor vissza a modernitásával maiságával kapcsolatban. Ahogy az életet sem folytatásos, tematikailag zárt novellákban éljük (mert őszintén, ki az, aki este pontot tesz az aznapi élése végére, szépen megszamáfülezi a napjának a csücskét, majd reggel első gondolata, hogy nagybetűvel ébredjen és visszalapozva magában, a kontinuitást és a szigorú kronológiát szem előtt tartva folytassa, nehogy döccenjen a lájfsztorija.) – fekvőrendőr effektus kikerülése végett lécci itt lépj vissza a zárójel elé és úgy folytasd- sok a sortörés, a logikai baki, a befejezetlen mondat és a hirtelen jött improvizáció. Naaa! de őszintén;) ki ne ébredt volna már Alice vagy Winnetouként. (ezt majd utána: olvasd el) Ilyen ez a könyv is. (egyébként nem szó szerint, mert van benne jól követhető szerkezeti logika) De amúgy meg kit érdekel a sorrendiség, ha hirtelen egy ilyen mondat jut az ember eszébe, hogy: … 
"Rajtam röhögsz? Mert látom a pofádon, hogy rajtam. De önirónikusan." 
És ez akkor is felülír minden kimódolt koreográfiát, ha teszem azt nem is attól ered, aki lejegyezte. ((cheat-next-(con)text;)? (figyelem, cimkézésgyanu!) 
Vannak dolgok, amikben nem kell mindenáron a racionalitást és szabályszerűséget keresni. Ez egy tovább-beleélős életrajzolgatás. Tele tintapacákkal, pörköltös ujjlenyomatokkal és rálöttyent nagyfröccsfoltokkal. Igaz, a tinta már gél, a pörköltöt mikróban melegítik és a nagyfröccs, szóda helyett ásványvízzel felspriccelt. És? Itt van benne a huszadikszázad,(huszonegy) nem a direktkorszakszavakban. 
Naszóval én azt mondom: Hülye aki nem Esti. ( p®osztmodor) 
ui.: A kosztolányiskodhatnékja miatt engedett a keményvonalas esterházyskodásából, és ettől ugyan kicsit felpuhul a miafaszomszerkezet, (amúgy nem) most meg az a baj vele? (ha van rajta ha nincs?) (amúgy van) meg van benne az irodalmi alázat önmagához való irodalmihűség. 

„Fiatalember – … –, nekünk egy tökös novella kell, nem ez a szóbuzera, mondták volt szigorúan és valahogy sértetten Estinek. És mi a helyzet a tökös szóbuzerákkal?, vigyorgott Esti. De ez olyan csapda volt, amelybe a szerkesztők nem léptek be, mert nem észlelték, hogy ez egy csapda. A szokásos: más nyelvet beszéltek, illetve esti éppen azon dolgozott, azon kezdett dolgozni, hogy megteremtsen egy új nyelvet, konkrétan az övét: a szokásos.” (263.o.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése